Parlez
Parlez
  26 października 2010 (pierwszy post)

Gdy w szkołach zaczynają wymagać od nas coraz większej ilości zapamiętanej wiedzy nadchodzi moment kiedy mówimy DOŚĆ! więcej nie zapamiętam. Nic bardziej mylnego, istnieje wiele banalnych sposobów na zapamiętywanie informacji o których nie zdajesz sobie sprawy. Lecz zanim przejdę do sedna sprawy chcę pokazać jak działa nasza pamięć długotrwała i jakie procesy musi informacja pokonać aby do niej trafiła.
Poniżej znajduje się model pracy pamięci człowieka:

Pamięć czuciowa odpowiada za wszystko nasze zmysły; wzrok, słuch, smak, węch i dotyk, zapamiętuje ona te bodźce po czym przekazuje je do pamięci krótkotrwałej.
Pamięć krótkotrwała przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres (bez dokonywania powtórek wewnętrznych czas ten szacuje się na 20 do 90 sekund).
Pamięć długotrwała stanowi trwały magazyn śladów pamięciowych, o teoretycznie nieograniczonej pojemności i czasie przechowywania.

Teraz przechodząc do sedna sprawy; jak zapamiętywać informacje na maturę, kartkówki, sprawdziany etc.
Sposób nr1.
Gdybym poprosił Cię teraz abyś zamknął oczy i policzył okna w Twoim domu z pewnością byłbyś w stanie to zrobić bez żadnego problemu, tak samo dzieje się z informacjami zapamiętanymi w Twoim umyśle. Celem jest aby wyobrazić sobie model własnego lub wymarzonego domu w którym zamiast okien mogą być definicje z języka Polskiego lub przyrody (definicja nie może zawierać mniej niż 10 słów a nie więcej niż 20, jeżeli definicja składa się z paru zdań to trudno będzie zmniejszyć to do 20 wyrazów; najlepszym sposobem jest to aby z tej całej definicji wybrać słowa które ową definicję tworzą: fakty, liczby, lokalizacje itd. a resztę nasz mózg zapamięta automatycznie) Więc gdy już mamy taki nasz wirtualny dom możemy zacząć zapychać go informacjami, w moim przypadku na studiach mam 2 domy: jeden jest z psychologii a drugi jest z prawa. Więc gdy potrzebuję informacji od zaraz wiem do którego domu mam się udać i do którego pokoju mam zajrzeć aby znaleźć odpowiedź na nurtujące mnie pytanie. Pomysł ten może wydawać się dla Ciebie śmieszny ale mogę powiedzieć, że działa na 100% po prostu trzeba włożyć w to serce, a na pewno pomoże Ci na maturze lub sprawdzianie z biologi.

Sposób nr2.
Mapy myśli. Tworzenie map myśli według ekspertów znacznie zwiększa aktywność mózgu poprzez oddziaływanie na wszystkie ośrodki mózgu. Informacje są szybciej zapamiętywane, a sama nauka sprawia więcej przyjemności niż przy tradycyjnym notowaniu. Mapa powinna się zaczynać na środku kartki dużym kolorowym napisem, najlepiej także rysunkiem. Następnie kreśl linie w dowolnych kierunkach, tworząc sieć skojarzeń, faktów, problemów i hipotez. Ważne jest używanie różnych styli, kolorów czy wielkości liter. Pamiętaj też, że przy każdej linii powinno się znajdować jedno hasło. Poniżej znajduje się przykład takiej mapy, tylko, że w języku Angielskim.


Sposób nr3.
Jest to banalny sposób i bardzo krótki. Zabierz się za przedmiot z którego zawsze masz problemy z nauką, włącz ulubioną muzyką, radio i zacznij się uczyć. Gdy przestaniesz się uczyć włącz te piosenki przy których się uczyłeś a zobaczysz, że będziesz w stanie skojarzyć momenty z piosenek z informacjami których się nauczyłeś.

MarekTykwinski
MarekTykwinski
  21 lutego 2015
https://www.youtube.com/watch?v=oPdGKVRjFf8
OlaUlerych
OlaUlerych
  22 czerwca 2015

Trening przede wszystkim no może też na zapamiętywanie słówek angielskich przepisywać parę razy jedno i to same słowod83dde04

zyjprawda
zyjprawda
  7 września 2015

Robić sobie fiszki, uczyć się po 10 wyrazów dziennie, a poza tym - ludzie, rozumiem że mogą tutaj być ludzie nie wierzący albo tacy, którym to nie odpowiada, ale módlcie się też do swoich aniołów stróżów, oni czekają tylko aż ich będziecie prosić o pomoc, pamiętajcie też o różańcu, Mama Maryja też wspiera swoje dzieci w dążeniu do doskonałości; byleby ta wiedza pozyskana pychą nie nadymała i dobrze służyła społeczności i Kościołowi (daj Boże też), to wszystko jest dla ludzi.

Dyskusja na ten temat została zakończona lub też od 30 dni nikt nie brał udziału w dyskusji w tym wątku.