Gdy w szkołach zaczynają wymagać od nas coraz większej ilości zapamiętanej wiedzy nadchodzi moment kiedy mówimy DOŚĆ! więcej nie zapamiętam. Nic bardziej mylnego, istnieje wiele banalnych sposobów na zapamiętywanie informacji o których nie zdajesz sobie sprawy. Lecz zanim przejdę do sedna sprawy chcę pokazać jak działa nasza pamięć długotrwała i jakie procesy musi informacja pokonać aby do niej trafiła.
Poniżej znajduje się model pracy pamięci człowieka:
Pamięć czuciowa odpowiada za wszystko nasze zmysły; wzrok, słuch, smak, węch i dotyk, zapamiętuje ona te bodźce po czym przekazuje je do pamięci krótkotrwałej.
Pamięć krótkotrwała przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres (bez dokonywania powtórek wewnętrznych czas ten szacuje się na 20 do 90 sekund).
Pamięć długotrwała stanowi trwały magazyn śladów pamięciowych, o teoretycznie nieograniczonej pojemności i czasie przechowywania.
Teraz przechodząc do sedna sprawy; jak zapamiętywać informacje na maturę, kartkówki, sprawdziany etc.
Sposób nr1.
Gdybym poprosił Cię teraz abyś zamknął oczy i policzył okna w Twoim domu z pewnością byłbyś w stanie to zrobić bez żadnego problemu, tak samo dzieje się z informacjami zapamiętanymi w Twoim umyśle. Celem jest aby wyobrazić sobie model własnego lub wymarzonego domu w którym zamiast okien mogą być definicje z języka Polskiego lub przyrody (definicja nie może zawierać mniej niż 10 słów a nie więcej niż 20, jeżeli definicja składa się z paru zdań to trudno będzie zmniejszyć to do 20 wyrazów; najlepszym sposobem jest to aby z tej całej definicji wybrać słowa które ową definicję tworzą: fakty, liczby, lokalizacje itd. a resztę nasz mózg zapamięta automatycznie) Więc gdy już mamy taki nasz wirtualny dom możemy zacząć zapychać go informacjami, w moim przypadku na studiach mam 2 domy: jeden jest z psychologii a drugi jest z prawa. Więc gdy potrzebuję informacji od zaraz wiem do którego domu mam się udać i do którego pokoju mam zajrzeć aby znaleźć odpowiedź na nurtujące mnie pytanie. Pomysł ten może wydawać się dla Ciebie śmieszny ale mogę powiedzieć, że działa na 100% po prostu trzeba włożyć w to serce, a na pewno pomoże Ci na maturze lub sprawdzianie z biologi.
Sposób nr2.
Mapy myśli. Tworzenie map myśli według ekspertów znacznie zwiększa aktywność mózgu poprzez oddziaływanie na wszystkie ośrodki mózgu. Informacje są szybciej zapamiętywane, a sama nauka sprawia więcej przyjemności niż przy tradycyjnym notowaniu. Mapa powinna się zaczynać na środku kartki dużym kolorowym napisem, najlepiej także rysunkiem. Następnie kreśl linie w dowolnych kierunkach, tworząc sieć skojarzeń, faktów, problemów i hipotez. Ważne jest używanie różnych styli, kolorów czy wielkości liter. Pamiętaj też, że przy każdej linii powinno się znajdować jedno hasło. Poniżej znajduje się przykład takiej mapy, tylko, że w języku Angielskim.
Sposób nr3.
Jest to banalny sposób i bardzo krótki. Zabierz się za przedmiot z którego zawsze masz problemy z nauką, włącz ulubioną muzyką, radio i zacznij się uczyć. Gdy przestaniesz się uczyć włącz te piosenki przy których się uczyłeś a zobaczysz, że będziesz w stanie skojarzyć momenty z piosenek z informacjami których się nauczyłeś.
Jak zapamiętać dużo informacji. strona 2 z 3
Jak zapamiętać dużo informacji? Odpowiedz jest prosta wystarczy dużo się uczyć i systematycznie powtarzać nabyty materiał jak nie dajesz rady to idź do zawodówki.
Warto czytać trudne teksty czym trudniejsze tym szybciej przyswajamy daną wiedzę, np. takie teksty jak http://sites.google.com/site/news048/
proszę, kliknij na filmik, a pod nim za głosuj , czyli kliknij zielony kwadracik z napisem "GŁOSUJ". To zajmie Ci 5 s, a nam pomoże, dzięki!;)
głosy baaaaaaaaaaaaardzo potrzebne !!! dziękuję wszystkich dobrym osobą !!
Najlepsza metoda to jest opierająca się na skojarzeniach. Wyrazy lub frazy najlepiej kojarzyć z prostymi rzeczami (nazwami, sytuacjami).
To wszystko jest naukowo udowodnione, nić po nici kojarzymy, aż odtworzymy spójną całość.
Pozdrawiam
dla mnie najlepszym sposobem są skojarzenia. Można każdą informację przekształcić. Przykładowo wydarzenie historyczne kojarzyłam ze znanymi mi miejscami, daty historyczne przypisywałam obrazkom, np -1 auto 9- kaczka 8- telewizor, 6- rybka i tak dalej, jeśli mamy powiedzmy rok 1989 to można ułożyć sobie historyjkę typu : w aucie siedzi kaczka, ogląda w telewizji program o kaczkach pływających w stawie. można także kojarzyć z kolorami, znakami drogowymi, rzeczami, nauka matematyki jest trudniejszą sprawą bo wymaga użycia innej półkuli mózgu, ale kreatywnośc ma to do siebie ,że przydaje się w każdej dziedzinie. w matematyce istnieje powiedzenie typu : zawsze wszystko rób najprostszym sposobem, można ominąć połowę wzorów jeśli komuś nie idzie zapamiętanie ich., trzeba tylko wiedzieć jak, rysunki pomocnicze też są pomocne tak samo jak przy fizyce. kolejnym elementem jest trenowanie wyobraźni przestrzennej, trzeba nauczyć się wyobrażania sobie jak coś może wyglądać wtedy zaznaczanie -wysokości ,podstaw, średnic,kątów, narysowanie funkcji, fiigur przestrzennych nie powinno być juz duzym problemem,
czekolada wplywa na "dobre myslenie" czy też zapamietywanie wiec najlepiej uczyc sie z tabliczka czekolady kolo siebie tylko nie chodzi o to zeby cala zjesc bo czekolada wciaga tylko kawalek xD
Skojarzenia i tak zwana reakcja łańcuchowa oraz porównywanie, np kiedy mamy mnóstwo literatury, doszukujemy się podobnych motywów, cech wspólnych bohaterów, a także różnic dotyczących przykładowo- epok.
Pamietaniem Blokują nam duchową perspektywę, bo kiedy otworzymy sie z poziomu duszy, juz nie bedziemy tak miło słuchac tych prymitywnych gledzin, bo bedziemy rozumiec ze one mają na przysłonić, wiedze duszy, do której jako istoty boskie powinnismy dązyc tu na ziemi, by zyc w doskonałości zrozumienia całego tworzenia, szkoły takie jakie mamy dzis, bedą znikać z naszej rzeczywistości, bo nie spełniają one naszych duchowych potrzeb, dzieki którym dążymy do Boskiej doskonałości pierwsze szkoły noiwego czasu powstają w Rosji to szkoły Szczetininina