"Wizerunek modernisty/dekadenta w literaturze. Porownaj kreacje postaci odwolujac sie do analizy wybranych utworow."
temat matualny.
Potrzebuje utwory, ktore moge wykorzystac przy pisaniu tej pracy oraz wszelkie pojecia i konteksty, ktore powinnam w niej zawrzec.
Z gory dzieki;)
matura, jezyk polski, strona 2 z 2
no to gratuluje inteligencji
Dekadentyzm nie wystepuje we wszystkich utworach MP...
Polecam wieksza uwage na lekcjach j. polskiego
'kwiaty zla' - Baudelair'a
'wyznania angielskiego opiumisty' - Quincey'a
Materialy do pracy znajdziesz, rowniez w utworach Paula Verlaine'a i Arthura Rimbaud, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Antoniego Langego, Stanisława Koraba-Brzozowskiego, Leopolda Staffa i Stanisława
Warto tez oprzec sie na filozofii Schopenhauera i Nikolaia Hartmanna
bo jestem zbyt zajęta kochaniem ludzi, którzy mnie kochają ;)
Masz ukazać portret i oblicze dekadenta.
Dowiedz się najpierw co oznacza dekadentyzm i kim jest dekadent, bo widzę, że nawet tego nie wiesz skoro pytasz co masz uwzględnić w pracy.
Naszkicuj obraz jednostki wyjątkowej, wybitnej, nierozumianej przez otoczenie, przedstaw wizję indywidualisty, który skażony został przez bakcyl bezsensu istnienia.
W utworach dekadentów dominuje przede wszystkim pesymizm związany z odejściem wieku.
Albatros - Baudelaire
Evviva l'arte! - Tetmajer
Przedśpiew - Staff
To tylko przykłady.
Dekadenci jednak odrobinę się między sobą różnili... I to nie tylko na poziomie imienia i nazwiska. ; )
Poczytaj. O epoce, o jej modernizacji pod wpływem czasu.
Gdybyś przeczytała mój poprzedni post wiedziałabyś o co chodzi. Napisałem Ci kobieto, że tendencje autorów zazwyczaj zmieniały się na przestrzeni i biografii i przebiegu epoki. Tylko Przerwa-Tetmajer z tego co pamiętam mocno trwał w swojej nudzie. I nie bierz jakiś dziwnych utworów co proponują cie osoby wyżej('kwiaty zla' - Baudelair'a ; 'wyznania angielskiego opiumisty' - Quincey'a)bo niektórych z nich nie realizuje się w programie liceum (przynajmniej na podstawie a matura ustna w pełni będzie udana w oparciu o tą wiedzę), więc istnieje duża szansa na pomyłkę w interpretacji lub egzaminator może stwierdzić że informacje nie są kompletne. Nie szukaj bzdur w opracowaniach tylko sama się zastanów co należało by w danym temacie wspomnieć a jakieś fragmenty z opracowania możesz sobie zawsze znaleźć, (lepiej wiedzieć czego szukać) i zacytować na egzaminie to pokażesz że na coś się opracowanie przydało.