Czerek5
Czerek5
  22 marca 2011 (pierwszy post)

Otóż mam taki mały projekcik do zrobienia. Musze zaprojektować mechanizm do silnika ZI do 100kW , który będzie miał za zadanie bezstopniowo zmieniać kąty wałka rozrządu w zakresie 10 stopni. Kąt będzie dobierany na podstawie obciążenia silnika, prędkości obrotowej i wiele innych, a cały mechanizm sterowany za pomocą ukłądu z mikroprocesorem i odpowiedniego programu.

I tutaj moje pytania.
-Jakie według was mogą być parametry, z których można dobrać najbardziej optymalne kąty.

-Szukałem w internecie odpowiedniego mechanizmu, który by bezstopniowo zmieniał fazy. Ale napotkałem tylko zmiany 2/3 stopniowe i nie moge znalezc właśnie przykładu tej bezstopniowej zmiany. Obiło mi się o uszy, że taki mechanizm był wykorzystywany do 3 litrowch silnikach BMW, w mniejszych był tylko zwykły VANOS : /
Widziałem jakieś przykłady w czasopismie "Autotechnika" ale gdzies mi sie te gazetki zawiruszyły : (
Mógł by mnie ktoś nakierować, w jaki sposób można zmienić bezstopniowo tą faze (hydraulicznie) ? Miałem sporo pomysłow ale są one zbyt skomplikowane.

:piwo:

Pajel
Posty: 114 (po ~202 znaków)
Reputacja: 0 | BluzgometrTM: 4
Pajel
  22 marca 2011

a poczytaj o Fiatowskim " MultiAir " To jest bezstopniowa zmiana kątów .. może z tego coś podpatrzysz ... to jest ciekawie rozwiązane .. pooglądaj animacje o otwarciu późnym i wczesnym zaworu dolotowego ... Multi Air to naprawdę ciekawe zjawisko ...

pzdr

Insignia OPC 2.8T V6 A28NER / Astra F 1.8 16V C18XE / Omega B 3.0 V6 X30XE / Corsa B C20XE / Corsa D 1.6T 16V Z16LER

KORARM
KORARM
  22 marca 2011

Ale masz problem z samym mechanizmem czy sterowaniem jego?
Sterowanie to bardzo prosta, jakiś (solenoid) sterowany zmiennym współczynnikiem wypełnienia sygnału jak to w motoryzacji jest.
Reszta to już wyższa technika.

Czerek5
Czerek5
  22 marca 2011

Sterowanie to nie problem, program i płytka tez nie będą trudne. Jedyne co mnie męczy to ten mechanizm. 2 Pozycyjny jest prosty ale ten bezstopniowy ciężko ogarnąć :)

luk0712
luk0712
  22 marca 2011
Konto usunięte
Konto usunięte:

hm coś hydraulicznego by sie zdało albo pneumatycznego

hm aa skrzynie biegów bezstopniowe
tzn czy nie da sie z tego jakiegoś patentu podprowadzić ?
DylaraComesBack
DylaraComesBack
  22 marca 2011


CHŁOPACY GDZIE TE CZASY
Czerek5
Czerek5
  22 marca 2011
Konto usunięte
Konto usunięte: Czerek5: hm coś hydraulicznego by sie zdało albo pneumatycznego hm aa skrzynie biegów bezstopniowe tzn czy nie da sie z tego jakiegoś patentu podprowadzić ?


Chyba takie przekładnie były montowane w ursusach :P Pasek klinowy i stożek. Problem w tym, że w ten sposób mogę jedynie zmieniać prędkość tego wałka a nie jego przesunięcie kątowe. A gdyby ten rozrząd przyspieszać i opóźniać aby się odpowiednio ustawił.... to może być za wolne. Myślałem nad silnikiem krokowym zamontowanym w osi koła łańcuchowego, sterowanie nie było by rudne :P ALLEE jest masa problemów, trzeba by było jakoś doprowadzić zasilanie do niego. I czy taki silnik będzie w stanie nieruchomo ten wał utrzymać. Poza tym dochodzi jeszcze bezwładność. Lepiej by było zrobić to jakoś hydraulicznie albo za pomocą jakiś magicznych przekładni : )
KORARM
KORARM
  23 marca 2011
Konto usunięte
Konto usunięte: CHŁOPACY GDZIE TE CZASY

Nie wierze ..... .
luk0712
luk0712
  23 marca 2011

a sprzegło elektromagnetyczne ze sprezarki klimy ?

Pajel
Posty: 114 (po ~202 znaków)
Reputacja: 0 | BluzgometrTM: 4
Pajel
  23 marca 2011

skrzynie CVT są dziś w skuterach ... tylko że sprawność tej przekładni jest rzędu 60-70% ;/

Konto usunięte
Konto usunięte: sprzegło elektromagnetyczne

co sprzęgło ? sprzęgło to sprzęgło ... załączysz i koniec ... nie uzyskasz przesunięć kątowych ...

co do krokowca to faktycznie mogłoby to zdać egzamin ... krokowca utrzymasz w miejscu "podtrzymując" napięcie na odpowiednich cewkach, tylko czy się nie spali ?
no i czy faktycznie jest na tyle mocny by utrzymać w miejcu wał ? ... hmmm

Insignia OPC 2.8T V6 A28NER / Astra F 1.8 16V C18XE / Omega B 3.0 V6 X30XE / Corsa B C20XE / Corsa D 1.6T 16V Z16LER

luk0712
luk0712
  23 marca 2011
Pajel
Pajel:

mozna je wyłączyc przesunie sie wtedy i załączyć
kwestia sterowania
Czerek5
Czerek5
  23 marca 2011
Pajel
Pajel: co do krokowca to faktycznie mogłoby to zdać egzamin ... krokowca utrzymasz w miejscu "podtrzymując" napięcie na odpowiednich cewkach, tylko czy się nie spali ? no i czy faktycznie jest na tyle mocny by utrzymać w miejcu wał ? ... hmmm


Mozna tez dac silnik elektryczny ze śrubą pociągową, który by popychał odpowiedni zakryzwiony profil w tuleice. Ale jak sobie wyobraze jak taki silnik obraca sie z predkoscia 3500obr/min to mi sie źle robi : P

Można rozkminić układ hydrauliczny, który składał by się z kilku komór, każda większa od siebie w tym, że popychają jeden wałek. Wtedy do każdej komory z osobna doprowadzało by się olej pod ciśnieniem. Koncepcja całkiem ciekawa, zabieram się do obliczeń i do rysowania ;>

Konto usunięte
Konto usunięte: mozna je wyłączyc przesunie sie wtedy i załączyć kwestia sterowania


Przez jakiś czas wałek będzie się bezwładnie poruszał. I teraz czy będzie on miał wystarczająco energii aby nacisnąć na sprężyny zaworowe. Ciekawy pomysł ale lepiej chyba bezpieczniej by było aby te kąty były stałe a nie zależne od jakiegoś tam błędu, czy tam opóźnienia z jaką bedzie działała elektronika.
whitestok
whitestok
  24 marca 2011
Konto usunięte
Konto usunięte: Nie wierze ..... .

to niestety prawda :D pamiętam jak kilka lat temu benzyna kosztowała ok 2 zł za litr ale i tak kupowało się od ruskich bo było taniej :D
Czerek5
Czerek5
  25 marca 2011
Konto usunięte
Konto usunięte: KORARM: Nie wierze ..... . to niestety prawda :D pamiętam jak kilka lat temu benzyna kosztowała ok 2 zł za litr ale i tak kupowało się od ruskich bo było taniej :D


Bezołowiowa tańsza od "ołowiowej" ^^ fajnie
MusicMaker
MusicMaker
  1 kwietnia 2011

i tak największą zmianę zanotował diesel... co to sie stało aby diesel ceną dorównał benzynie, a przecież wymaga mniejszego nakładu.

Dyskusja na ten temat została zakończona lub też od 30 dni nikt nie brał udziału w dyskusji w tym wątku.