Prosta konstrukcja, o wiele niższa pojemność, spalanie i emisja szkodliwych substancji, a przy tym o wiele większa moc. Czego chcieć więcej?
"W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności, przy jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej dziedziny. Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik 5-suwowy!
Inżynierowie z Ilmor Engineering opracowali silnik 5 suwowy, którego wydajność jest większa o około 20 procent w stosunku do tradycyjnych silników czterosuwowych. To nie pierwszy silnik opracowany przez tę firmę. Ilmor Engineering dostarczała wcześniej silniki do IndyCar. W sezonie 2009 firma dostarczała silniki zespołom McLarena, Force India oraz Brawn.
Nowy, bardziej wydajny benzynowy silnik Ilmor ma oferować zużycie paliwa na poziomie obecnych silników diesla, a emisja szkodliwych substancji ma być jeszcze niższa.
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 165 Nm.
Jak działa silnik pięciosuwowy? Dwa mniejsze cylindry działają pod wysokim ciśnieniem na zasadzie ?zwykłego? czterosuwa. Do centralnie umieszczonego największego cylindra działającego pod niskim ciśnieniem wtłaczane są produkty spalania gdzie są dodatkowo dopalane.
Silnik ma zwartą konstrukcję i nie wymaga nowych technologii oraz technik produkcji. Firma zapowiada, że w przyszłości osiągnie 150 KM z jednego litra pojemności."
Tylko co na to koncerny.xD pewnie pojdzie duuzy chajs na to zeby ten silnik nie wszedl za szybko do uzytku codziennego.
5 suwowy silnik strona 1 z 4
130KM z 700cm3 ... czyli maja juz ~175KM z 1000cm3 pojemnosci ;] ... cos niedorobiony ten artykul ...
widac wzrost pojemnosci tego silnika nie musi isc w parze ze wzrostem KM:) tak czy siak jak dla mnie to moze zostac i przy tych 130KM :P
700cc i 130KM z turbo
Super motocyklowe silniki przy podobnych pojemnościach mają takie moce w n/a jedynie Nm nie nadgonisz
moim zdaniem bez sensu, przyszłość to samochody na wodór, początkowo takie jak BMW 7 hydrogen power, później Honda FCX Clarity. Takie wynalazki jak silniki 5-cio i 6-cio suwowe nigdy nie wejdą do masowej produkcji.
Myślę, że znacznie lepsze arametry miałby tradycyjny silnik czterosuwowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, kompresorem i odpowiedni układem zapłonowym.
Jakoś nie chce mi się wierzyć w parametry tego silnika, dodatkowy gar w którym dopalane są resztki będzie zmniejszał, a nie zwiększał sprawność silnika.
Jaki to 5-cio suw skoro tłoki pracują na zasadzie zwykłego czterosuwa? Chyba, że ten "największy" cylinder robi piąty etap no i wtedy silnik ten pewnie się zachowuje tak jak np. zwykły czterocylindrowy silnik pracujący tylko na jednym garze a reszta cylindrów podczas piątego etapu śpi bo przecież reszta cylindrów pracuje w trybie czterosuwowym :D heh no i jakim sposobem ten silnik ma być mocniejszy i sprawniejszy od zwykłego czterosuwa? paranoja :D
Chyba, że silniki te mają 5 garów.
1 2 3 4 5, załóżmy, że 3 cylinder to ten "największy", który dopala no ale porusza się razem z resztą z tym, że gdy np cylindry 1 i 4 spalą mieszankę to leci ona w 4 etapie do cylindra nr 3 i w piątym etapie ten cylinder dopala resztki a w tym samym czasie cylindry 1 i 4 zasysają mieszankę, podobnie z cylindrami 2 i 5. Ale nie chce mi się myśleć o tym jak oni pogodzili to wszystko w 5 etapów...
nie musza byc super :) wystarczy sama R1 - dynka i juz masz 180 kuni z 1 litra jedyne co to maly moment obrotowy wzgledem koni ale to silnik do motocykla wsumie ciezko byloby utrzymac 2 kola na drodze gdyby mial np. 150 - 170 Nm wtedy przyjemnosc z jazdy bylaby zerowa bo ciagle trzeba by bylo ostro kontrolowac manetke zeby nie wystrzelila nam z pod du... a dodatkowo jazda po miescie takim motocyklem nalezala by do wyczynow extremalnych bo najmniejszy blad przy przejezdzaniu miedzy autami moglby skutkowac wywrotka :P mysle ze nie wymysla takich 5 suwowych glupot do moto :D
Jeżeli ktoś wie na jakiej zasadzie odbywa się spalanie paliwa i jak to najefektywniej zrobić to będzie widział że dopracowany pośredni wtrysk pozwoli uzyskać lepsze wykorzystanie paliwa i jego właściwości.
Benzyna to nie diesel i nie można niektórych rozwiązań stosować zamiennie...
Są łatwiejsze sposoby zmniejszania spalania chociażby takie jak system odzyskiwania energii w BMW.