Witam .
Mam problem z zapamiętywaniem , macie może na to jakieś metody ?
Pozdrawiam :)
Jak się efektownie uczyć ?
Ja zaznaczam na kolorowo pojęcia i łatwiej mi się wtedy uczy, rozpisuję również na grafy i wykresy.. No i systematyczne powtarzanie jest kluczem do sukcesu.
W szkole aktywnie słuchaj i notuj. Jeśli uczysz się słówek możesz próbować kojarzyć je z innym słowem, które podobnie brzmi w języku polskim. Zaznaczaj kolory, wymyślaj historyjki etc. Możesz najważniejsze informacje spisywać i zawieszać nad biurkiem, bądź tam, gdzie często przebywasz, jeśli jesteś słuchowcem możesz nagrywać się na kasetę, czy telefon. Przykładowo moja znajoma ucząc się musiała słuchać muzyki i chodzić dookoła pokoju. ;-)
to zależy czy jesteś wzrokowcem, słuchowcem czy osobą której najlepiej uczyć się przez ruch (nie pamiętam jak to się nazywa, coś na k).
''Jedni szybciej ucza sie, gdy po cichu przeczytaja material i zobacza na ilustracjach, w slownikach i encyklopediach to, czego maja sie nauczyc, innym latwiej ''wchodzi do glowy'' to, co glosno przeczytaja i uslysza, a jeszcze innym najlatwiej uczyc sie, gdy same ilustruja material, wypisuja rzeczy wazne, wycinaja, rysuja... W pierwszej grupie znajda sie wzrokowcy, w drugiej sluchowcy, a trzeciej ci, dla których dotyk jest najwazniejszy podczas uczenia (typ manualny). Najczesciej wykorzystujemy wszystkie zmysly, jednak w róznym stopniu. Wiekszosc jest wiec typem ''mieszanym'', ze sklonnoscia do czestszego wykorzystywania wzroku, sluchu badz dotyku.
Psycholog radzi:
1) Ocen, który ze zmyslów aktywniej uczestniczy w twoim uczeniu sie. Kilka prostych prób z uczeniem sie (chocby nauka wiersza na pamiec) pokaze, z których metod (sluchowych, wzrokowych czy dotykowych) bedziesz korzystala najczesciej.
2) Jesli masz duze klopoty z koncentracja, nie jestes w stanie sie skupic, nawet na prostym zadaniu, na krótki czas, wyeliminuj wszystkie ''zaklócacze'', pracuj w krótkich odcinkach czasowych, czesto sprawdzaj efekty....
3) Ucz sie ''od ogólu do szczególu''. Na poczatku zapoznaj sie z trescia calosci, a dopiero potem skup sie na szczególach.
4) Najlepiej pamietamy poczatek i koniec z tego, czego sie uczymy. Najgorzej zapamietujemy wiadomosci ze srodka. Wiekszego skupienia i wiecej powtórzen bedzie wiec wymagalo uczenie sie tego, co zawarte jest w srodkowej czesci materialu.
5) Najwiecej zapominamy bezposrednio po uczeniu. Wazne jest wiec, by nie odkladac ''na pózniej'' powtarzania. Pierwsza powtórka najlepiej, aby odbyla sie mniej wiecej godzine po uczeniu sie i trwala okolo 5 minut (dluzej, gdy material bedzie obszerniejszy). Jesli chcemy, by material pozostal w pamieci trwalej, najlepiej jest powtórzyc go po dwudziestu czterech godzinach, a potem raz jeszcze po siedmiu dniach. Uczenie sie wiec bezposrednio przed klasówka, publicznym wystepem czy egzaminem jest niekorzystne dla zapamietywania.
Garsc porad dla wszystkich uczacych sie:
a) poczatek nauki jest zawsze ciezki (niech na poczatku bedzie rozgrzewka, latwe zadanie do wykonania).
b)jesli pokonasz trudny poczatek, moze liczyc na szybki postep w przyswajaniu wiadomosci (to czas na wazne i trudne zadania),
c)w trakcie uczenia sie moze pojawic sie pozorny zastój i poczucie, ze nie czynisz postepów, gdy jednak przelamiesz zastój, pojawia sie znów postepy w przyswajaniu wiadomosci.
Co najbardziej przeszkadza w nauce:
a)halas, zamieszanie (wlaczony telewizor i magnetofon, telefon, halas uliczny, rozmowy),
b)nagle wydarzenia o burzliwym przebiegu: awantury, klótnie, wielka radosc, strach,
c)zmeczenie, oczekiwanie na cos,
d)podobienstwo tresci, które maja byc przyswojone (warto unikac uczenia sie kolejno podobnych rzeczy),
e)zaklócenia w zapamietywaniu: jesli tuz przed klasówka, egzaminem czy publicznym wystapieniem uczysz sie rzeczy nowych, mozesz zapomniec te, które dobrze juz znalas; najlepiej wiec uczyc sie nowych rzeczy z pewnym wyprzedzeniem przed spodziewana klasówka czy egzaminem.
Jak pokonywac stres zwiazany z obawa, ze zapomne:
a)wiara w sukces pomaga przechowywac w pamieci zapamietane wiadomosci, myslenie o porazce utrudnia to przechowywanie;
b)odpoczynek po nauce i relaks przed egzaminem pomagaja pokonac stres zwiazany z lekiem, ze wszystko zapomne;
c)pozytywne afirmacje sluza przechowywaniu w pamieci zapamietanych tresci;
d)nauka do ostatniej chwili (egzamin) nie sprzyja pamietaniu tego, na czym najbardziej nam zalezy.''
TV, Radio, Muzyka, Szum, cos co glosno pracuje
inaczej sie nie naucze
cisze mnie denerwuje
Ucz sie nie na noc, i nie na raz