Powitać.
Mam takie pytanie bo czytam różne rzeczy na googlach i nic nie mogę stwierdzić do końca.
Jaka kategoria prawa jazdy uprawnia do prowadzenia auto lawety 3500DMC + przyczepa 3500DMC.
Jaka kategoria uprawnia do prowadzenia zestawu. strona 1 z 2
Też mi się wydaje, że C + E
Do tego jeszcze jak pracujesz w firmie to musisz mieć kurs na przewóz rzeczy i kilka innych niepotrzebnych papierków.
dokladnie tak
Czy jest w firmie czy nie to pozwolenia na różne materiały są wymagane, najgorsze w tym wszystkim ze te papiery zawsze trzeba miec przy sobie, w samochodzie bez nich czeka mandat do 1000 PLN (moj znajomy za to ze nie mial przy sobie dostal to wiem)
Aktualnie utrzymują się dwie interpetacje. Moim zdaniem logiczna jest tylko taka, w myśl której przyczepa może mieć większą masę od 750 kg ale nie może przekraczać masy własnej pojazdu ciagnącego i cały zestaw nie może przekraczać 3,5 tony. Ale logika w tym przypadku nie do końca działa, bo nawet rozporządzenie w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wyraźnie określa, że B+E uprawnia do prowadzenia pojazdu o DMC do 3,5 t i przyczepy o DMC do 3,5 tony! Dlaczego to nielogiczne? No bo mając kat. B+E można prowadzić zespół o DMC do 7 ton a jednocześnie chcąc prowadzić samochód o DMC 4 t i przyczepę o DMC 1 tona (łącznie 5 ton) musielibyśmy mieć już kat. C+E. Czyli do prowadzenia zespołu o DMC 7 ton wystarcza B+E a do prowadzenia zespołu o DMC 5 ton potrzeba C+E. Przecież to idiotyzm!
Ale ważniejsze są kwestie praktyczne. Wszystkie ośrodki szkoleniowe jakie znam, i wszystkie WORD-y uważają, że B+E uprawnia do prowadzenia pojazdu do 3,5 tony i przyczepy do 3,5 tony! Czyli łącznie 7 ton. Moim zdaniem to idiotyzm, ale taka jest praktyka szkolenia i egzaminowania.
Mam prawko od góry do dołu prócz autobusów , ale tego B + E nie moge przetrybić .
Chodzi o to że kolega ma wypożyczalnie auto lawet i kupił przyczepe na dwa auta 3500DMC , zadzwonił i sie zapytał jaka kategoria jest potrzebna.Powiedziałem że B + E na logike C+E odpada bo to co ciagnie to nie ciężarówka tylko auto osobowe do 3500DMC.
Ale ok zestaw waży 7T czy tacho powinno być założone w takiej sytuacji??
B uprawnia do prowadzenia zestawu pojazdów z przyczepą lekką (max DCM 750kg) o łącznym DCM 4.25T (od momentu postanowienia Konwencji Wiedeńskiej), Jeśli przyczepa nie jest przyczepą lekką czyli DCM jest powyżej 750kg potrzebna jest kategoria B+E. Do momentu aż DCM auta ciągnącego nie przekroczy 3500kg to mamy do czynienia z autem na kategorię B, po przekroczeniu masy DCM auta powyżej 3500kg to już kat C.
Najproście kat B,C odnosi sie do masy pojazdu ciągnącego, E do masy przyczepy. Więc jeśli auto ma DCM 3.5T i przyczepa ma 3.5T DCM do znaczy że jedziesz autem na kat B ale przyczepa nie jest prrzyczepą ,,lekką'' więc potrzebujesz E
Nie potrzebujesz tachografu. Tachograf odnosi się do aut ciężarowych czyli na kat C powyżej BCM 7.5T i też nie zawsze. Bo gdy nie wykonujesz transportu zarobkowego tylko tzw pomocniczy (np hurtownia dowozi swój towar do klienta, więc zarabia na towarze a nie na transporcie) nie potrzebujesz tacho, gdy jeździsz w promieniu 50km od bazy czyli popularnie nazywane przez kierowców ,,wokół komina'' też nie potrzebujesz tacho.
C+E
kat B uprawnia do kierowania:...
"pojazdem, o którym mowa w pkt. 3.1, z przyczepą inną niż lekka o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,"
Interpretacja jest jedna tak jak i przepis i nie wiem o czym tu dyskutować...
Gratuluje pomysłu !! Nie wiem skąd to wymyśliłeś , ale jak będę miał kontrole ITD to im to przedstawię pewnie będą mieli niezły ubaw :)
Sprostuje może;
Z korzystania z tachografów wyłączone są pojazdy;
-przeznaczone do przewozu osób wykonywanego w ramach usług regularnych, których droga przebiegu nieprzekracza 50 km
-pojazdów używane przez przedsiębiorstwa rolnicze, ogrodnicze, leśne lub rybackie do przewozu rzeczy w promieniu 50 km od miejsca normalnej bazy pojazdu łącznie z miejscowymi obszarami administracyjnymi, których ośrodki znajdują się w obrębie tego promienia.
,,Rozporządzenie Ministra Transportu I Gospodarki Morskiej określa w § 11. 1., iż pojazd samochodowy powinien być wyposażony w urządzenie rejestrujące samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju (tachograf); dotyczy to:
1. pojazdu o DCM 9 t i powyżej, zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r
2. pojazdu o DCM powyżej 3,5 t, wyprodukowanego po dniu 31 grudnia 1999 r’’
,, Polskie i unijne przepisy przewidują zwolnienia z obowiązku instalowania tachografów w pojazdach używanych do niehandlowych przewozów towarów w celach prywatnych. Niezbędne będzie więc posiadanie zaświadczenia o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne – jeżeli towar jest przewożony na potrzeby firmy. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874) przewóz na potrzeby własne to tzw. niezarobkowy przewóz drogowy (dokładnie określa art. 4 pkt 4). Aby można było mówić o przewozie na potrzeby własne, muszą być spełnione łącznie określone w ustawie warunki przy założeniu, że przewóz ten jest wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej’’
Do przewozu osób , wiec
musisz mieć tacho i przy kontroli się nim okazać z 26 dni ;)
ponadto pojazdy używane przez przedsiębiorstwa rolnicze, ogrodnicze, leśne lub rybackie do przewozu rzeczy w promieniu 50 km od miejsca normalnej bazy pojazdu łącznie z miejscowymi obszarami administracyjnymi, których ośrodki znajdują się w obrębie tego promienia. Czyli wokół komina. Fakt nie sprecyzowałem do końca
a resztę też zmyśliłem?