wlasnie ostatnio rozmawialem z kolega i twierdzi ze w jego audi 80 b4 rok 92 jest taki silnik ze jak trzasnie mu rozrzad to silnik ani troche na tym nie ucierpi. czy to prawda?
rozrzad strona 1 z 2
no są takie silniki
tez niewiedziałem o tym kiedyś
transit tak ma np ze są silniki bezkolizyjne
pasek strzeli a nic sie niestanie
co do audi niemam pojecia :)
W audi 80 jest kilka różnych silników i nie wszystkie z nich są bezkolizyjne a sama bezkolizyjność czasami jest teoretyczna i nie można święcie wierzyć że jak strzeli pasek to nic się nie stanie
a teraz pytanie czy moj seat toledo 1.6 z 1996 roku moze tez miec taki bezkolizyjny silnik? jak to sprawdzic?
szczerze to Ci niepowiem bo i sam niewiem
wiem ze są takie silniki
tzn gdy pasek Ci strzeli - niepowinno sie nic stac (czyli zawory z tłokami sie niepykną)
acz niemiałem takiego auta osobiscie
i niemam pojecia jaka jest zasada tego
pewnie gdy pasek strzela silnik sie poprost zatrzymuje i tyle
hehe fajnie sie to czyta...
po prostu silnik bezkolizyjny to taki w ktorym tlok w Gornym punkcie nie dotknie przy zerwanym pasku/lancuchu otwartego maxymalnie zaworu ;)
z skrocie: jest na tyle duzo miejsca ze sie tlok z zaworem zmiesci
w tloku sa takie dziury w srodku dzieki nim miesci sie wiencej mieszanki i to jest odpowiednia ilosc do zaplonu jej
To nie tak
Prawie w każdym silniku tłok jest zbudowany z dziurami z różnych powodów np:
lepiej się miesza paliwo z powietrzem, świece czy zawory się zmieszczą.
Kolega misza1 dobrze wytłumaczył na czym polega bezkolizyjność.
Dodam jeszcze, ze silnik który oryginalnie wychodzi bezkolizyjny nie koniecznie po latach będzie dalej bezkolizyjny.
A to może się stać z różnych powodów:
Jeśli silnik jest bezkolizyjny to jeśli tłok znajdzie się w górnym położeniu a tłok w dolnym ( co w normalnej pracy silnika nie ma miejsca ) to milimetry dzielą od uderzenia a nawet mniej.
Po latach zbierze się nagar na tłokach, dojdzie do tego zmęczenie materiału
(korbowody mogą nieznacznie się wydłużyć jak i zawory też.)
być może jeszcze po drodze był jakiś remont i głowica zeszlifowana.
nieoryginalna uszczelka pod głowicą troszkę cieńsza.
Sumując różne okoliczności z silnika bezkolizyjnego zrobi się silnik kolizyjny.
silniki z rozrzadem bezkolizyjnym wystepuja w niskolitrazowych silnikach benzynowych np. Fiat Punto 1.2ccm, w silnikach diesla takie rozrzady nie wystepuja bo diesle nie maja komory spalania.
Jak zerwie sie pasek rozrzadu to szykowac sie trzeba na duzy wydatek w zaleznosci od uszkodzen, przewaznie uszkodzeniu ulegaja zawory, prowadnice zaworow, nieraz peka glowica, widzialem przypadki gdzie urwal sie zawor blokujac tlok powodujac przedziurawienie bloku silnika.... Pozdrawiam ;)