Help, potrzebuje pilnie pomocy..... strona 1 z 2
Temat 1. Wizerunki Maryjne w liryce średniowiecznej. Omów temat, dokonując analizy i interpretacji Bogurodzicy i Lamentu świętokrzyskiego.
Temat 2. Jak żyć ma człowiek? Kto, komu, jakich i jak udziela rad w Pieśni XI i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego? Wykorzystaj w wypracowaniu stosowne konteksty filozoficzne i historycznoliterackie.
w miedzyczasie pisze swoje, Napisanie posta zajmuje chwile a pracy pół dnia i nocy w moim przypadku....
Niestety jest cos takiego jak program do sprawdzania plagiatów.... wiec mam nadzieje na coś czyjegoś..........
Wole swoją technilogie lub materiały fryzjerstwa od polaka....... Gdybym miała czas to bym napisała.......
Średniowiecze jest epoką, która obfitowała w pieśni religijne, żywoty i legendy o świętych. Okres ten stawia na piedestale i wysławia Boga oraz Marię, która często była jedną z głównych bohaterek średniowiecznej sztuki malarskiej oraz apokryficznej.
Lament świętokrzyski, inaczej posłuchajcie bracia miła jest utworem posiadającym bardzo kunsztowną konstrukcję językowo-stylistyczną, liczy trzydzieści osiem wersów nieregularnej budowy i jest pełnym żalu monologiem matki, która utraciła syna. Najprawdopodobniej pieśń ta wywodzi się z jakiegoś pasyjnego dramatu liturgicznego, który nie jest dzisiaj znany.
Utwór rozpoczyna apostrofa Maryi do wszystkich ludzi. Matka Jezusa prosi ich o wysłuchanie historii dotyczącej wydarzeń mających miejsce w Wielki Piątek oraz o uczestniczenie wraz z nią w opłakiwaniu syna, o współcierpienie.
Pierwsze dwie strofy są czterowersowe, prezentują tragizm bohaterki i wprowadzają czytelnika lub słuchacza do istoty lamentu, ukazują przyczynę cierpienia matki Jezusa, która straciła swojego jedynego, ukochanego syna.
W strofie trzeciej pojawia się liryka pośrednia, nie ma adresatów, a Maria opisuje ostatnie chwile życia swojego dziecka. Użyty zostaje czas teraźniejszy, co uwydatnia ekspresję.
Kolejne dwie strofy są apostrofami matki do syna. Bohaterka zwraca się do cierpiącego dziecka bardzo czule, używa zdrobnień i pragnie ulżyć mu w cierpieniu.
Zwrotka szósta jest pełnym wyrzutu zwrotem do Archanioła Gabriela. Maria odwołuje się w niej do sceny zwiastowania w której obiecane zostało jej szczęście radość.
Strofa szósta jest apelem do wszystkich matek z którymi bohaterka pieśni się utożsamia i życzy im, aby nie doświadczyły nigdy tak kolosalnej straty, jaką jest śmierć własnego dziecka.
Utwór zamyka apostrofa do Chrystusa, podkreślająca wyjątkowość jego śmierci.
Żale matki Bożej pod krzyżem są planktem, utworem w którym zawarte zostały traumatyczne przeżycia podmiotu.
To jest pierwsza część. Chciałabym, żebyś intrepretację drugiego utworu zrobiła sama. Ja mogę ewentualnie poprawić błędy, połączyć to w całość lub dokonać korekty jeżeli jeden element pracy bardzo różniłby się od drugiego.
Utwór należy rozebrać na części, nazwać środki stylistyczne(choć nie każdy nauczyciel tego wymaga) oraz zinterpretować posługując się różnymi opracowaniami lub pisać z głowy. ; )
Wystarczy spojrzeć w Internet, jest tam wszystko, niektóre cząstki trzeba tylko odszyć, kolejne przyszyć i obwiązać wstążeczką.